O autobusach w Polsce

przewozy świętokrzyskie
W Polsce pierwsze autobusy budowano w okresie międzywojennym w zakładach Ursus.
Były to niewielkie pojazdy na podwoziu lekkiej ciężarówki, nienadające się do obsługi większych miejscowości. Ze względu na ograniczenia importowe, powstające wówczas firmy autobusowe zmuszone były sprowadzać z krajów zachodnich duże podwozia autobusowe (np.
Leyland) i budować karoserie we własnym zakresie (powszechnie stosowano wówczas karoserie drewniane z blaszanym poszyciem). Po 1945 produkcja autobusów władze postanowiły rozwinąć dwa duże zakłady w Jelczu i Sanoku.
W Jelczu budowano autobusy miejskie i pojazdy na licencji zagranicznej (czechosłowacka Škoda 706, później francuski Berliet, opracowano także hybrydę francuskiego nadwozia z węgierskim podwoziem Ikarusa 260). Sanocka wytwórnia wyspecjalizowała się w midibusach (kolejne wersje autobusów San, później bardzo udany Autosan H9), przeznaczone na trasy dalekobieżne. Największą polską marką autobusów jest Solaris Bus & Coach, fabryka produkująca nowoczesne autobusy podmiejskie, miejskie i turystyczne, powstała na bazie istniejącej wcześniej montowni firmy Neoplan. W Polsce swoją działalność także prowadzi firma MAN Bus Sp.

z o.o.

? spółka należąca do koncernu MAN, specjalizująca się w produkcji autobusów miejskich.
Posiada dwa zakłady produkcyjne: finalny w Sadach w gminie Tarnowo Podgórne koło Poznania, oraz zakład produkujący szkielety stalowe autobusów, podwozia autobusowe i podzespoły do nich w Starachowicach.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus#Autobusy_w_Polsce

Internet a przejazdy busami

przewozy świętokrzyskie Coraz częściej firmy świadczące usługi transportowe koncentrują swoją działalność przede wszystkim na przejazdach busami.
Jest to dość komfortowy środek transportu, a klienci coraz częściej wybierają właśnie taki pojazd na podróż w związku z o wiele niższymi cenami za przejazd.

Jak wybrać firmę transportową, z której usług chcielibyśmy skorzystać? Przede wszystkim, warto zerknąć do Internetu.

Niejedna firma posiada bowiem profesjonalnie wykonaną stroną internetową, dzięki której możemy nie tylko dokonać rezerwacji pojazdu w określonym terminie czy uzyskać konieczne nam dane kontaktowe pracowników tego przedsiębiorstwa, ale także na przykład zobaczyć tabor.
Jest to bardzo komfortowy dla klienta sposób na wynajęcie usług takich, jak transport busem.

Historia autobusu miejskiego

Pierwsze autobusy powstawały na bazie samochodów ciężarowych.
Nadwozia były drewniane. Następnie ustaliła się forma specjalnych nadwozi autobusowych na adaptowanych do tego celu podwoziach z obniżoną w pewnym stopniu przez wygięcie podłużnic nad mostami ? podłogą nadwozie nieniosące lub nadwozie samonośne.
Nadwozia autobusów miejskich zaczęły być wykorzystywane także do budowy trolejbusów. Autobusy miejskie miały przez długi czas te same nadwozia co dalekobieżne i turystyczne.

Były to tylko wersje z tym samym kadłubem różniące się jedynie wyposażeniem, gdzie autobus miejski miał drzwi zamykane i otwierane zdalnie (siłownikiem lub ręcznym układem prostowodowym), dużo uchwytów dla pasażerów, oraz mniej siedzeń.

Z czasem dodawano więcej coraz szerszych drzwi, a także podniesiono dachy dla poprawienia widoczności dla pasażerów stojących.

Jako drzwi sterowane zdalnie stosowane są w autobusach i innych pojazdach komunikacji zbiorowej drzwi składane, odstawiane ? w widłach nośnych ? do wewnątrz (najczęściej) oraz na zewnątrz (zapewniające pełną szczelność).

Rozwój nadwozi samonośnych i wzrost poziomu przemysłu spowodował zróżnicowanie kadłubów autobusów dalekobieżnych i miejskich, gdzie te ostatnie miały coraz bardziej obniżoną podłogę (często tylko częściowo), aż do powstania konstrukcji niskopodłogowych.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_miejski.

Widok do druku:

przewozy świętokrzyskie