Wikipedia o zawodzie tajemniczego klienta

mystery shopping badania
Zwani tak偶e klientami testowymi, tajemniczymi go艣膰mi, a tak偶e - nies艂usznie - ankieterami, to osoby wykonuj膮ce badania testowe.

Zobowi膮zani s膮 do post臋powania wed艂ug okre艣lonych instrukcji - scenariusz ich zachowania powinien by膰 skonstruowany w spos贸b odzwierciedlaj膮cy zachowanie typowego klienta danej firmy.

Za badanie zwykle dostaj膮 wynagrodzenie, kt贸rego wysoko艣膰 jest zale偶na od rodzaju badania, jego trudno艣ci oraz polityki firmy badawczej. Tajemniczy klienci przechodz膮 specjalne szkolenia przed udaniem si臋 na badanie: dotycz膮 one standard贸w obs艂ugi w badanej firmie, aby dobrze wiedzieli, co powinni sprawdzi膰, oraz scenariusza badania.殴r贸d艂o: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mystery_shopping

Sprawozdania sk艂adane przez tajemniczych klient贸w

Tajemniczy klienci przeprowadzaj膮 r贸偶nego rodzaju badania ankietowe podczas swojej wizyty w ocenianym sklepie.
Oczywi艣cie robi膮 to w taki spos贸b, aby osoby przez nie badane nie zorientowa艂y si臋, 偶e uczestnicz膮 w badaniu.
Dlatego tajemniczy klienci mog膮 posiada膰 przy sobie na przyk艂ad telefony z funkcj膮 nagrywania.

Po przeprowadzaniu bada艅 sk艂adaj膮 oni raporty i sprawozdania, kt贸re czasami wysy艂ane s膮 do pracodawcy drog膮 internetow膮, a innym razem omawiane podczas osobistego z nim spotkania.

Nast臋pnie poddawane s膮 one interpretacji, na podstawie kt贸rej zleceniodawcy wykonywanych bada艅 staraj膮 si臋 poprawi膰 co艣 w jako艣ci swoich us艂ug. Dzi臋ki temu mog膮 pozostawa膰 konkurencyjni lub poprawi膰 co艣 w jako艣ci swojej pracy.

O normach etycznych bada艅 Mystery Shoppera

mystery shopping badania
Ze wzgl臋du na delikatny charakter bada艅 Mystery Shopping oraz fakt, 偶e z zasady ta metoda ma bardziej ocenia膰 firm臋, ni偶 jej pojedynczych pracownik贸w, ustalono surowy zbi贸r norm etycznych i kodeks dobrych praktyk, kt贸re w skr贸cie mo偶na zawrze膰 w trzech punktach: Nieetyczna jest negatywna motywacja pracownik贸w na podstawie wynik贸w pojedynczych obserwacji (w szczeg贸lno艣ci nagana, odbi贸r premii czy zwolnienie z pracy).
Etyczna jest motywacja pozytywna, czyli nagrody i wyr贸偶nienia pracownik贸w, kt贸rzy wypadli najlepiej. Pracownicy badanej firmy powinni mie膰 艣wiadomo艣膰 prowadzonych bada艅 Mystery Shopping oraz wiedz臋 co jest badane i w jakim celu.
W szczeg贸lno艣膰 pracownicy powinni wiedzie膰 i wyrazi膰 zgod臋 na utrwalanie ich g艂osu lub obrazu podczas bada艅 z u偶yciem wideo lub pods艂uchu oraz ustali膰 razem z badan膮 firm膮, w jaki spos贸b materia艂y te b臋d膮 przechowywane i niszczone.
W Polsce zasady dotycz膮ce nagrywania regulowane s膮 przez ustaw臋 o ochronie danych osobowych, kt贸re w praktyce cz臋sto s膮 艂amane zar贸wno przez firmy badawcze, jak i zlecaj膮ce badania.

殴r贸d艂o: .

Widok do druku:

mystery shopping badania